Tuesday, November 10, 2009

rød te, helnorsk versjon med tropisk vri

Her om dagen skulle jeg få tebesøk, og ettersom besøket skulle foregå på kveldingen en gang, og flertallet av de besøkende er aller mest glad i fruktteer, tenkte jeg at jeg skulle eksperimentere med nye saker.

Jeg fant frem pakken min med nypete. Nypete er sånt som du egentlig burde lage gratis, ved å plukke dem modne, røde og pene på sensommeren. Visste du for eksempel at nyper er det fruktbæret i Norge som inneholder mest Cvitamin? Det er med andre ord glupt å drikke nypete på høsthalvåret, og det er lurt å skaffe dem gratis fra alle de diverse nyperosebuskene som vokser rundt om i August. Deretter kan en dele dem opp i biter og helst fjerne de irriterende lusenøttene i midten, tørke dem en stund i ovn på aller, aller laveste varme og deretter knuse dem opp i passende størrelse i en morter - alternativt en sånn derre kjøkkenmaskin.
I år var jeg lat, og plukket lite nyper. Til gjengjeld reiste fine venner av meg til India, og overlot hele sin tesamling til meg, deriblant enorme mengder nypete - hvilket kan ha sammenheng med min latskap hva angår nypeslang. I alle fall - jeg plukket frem min pakke med Confecta Nypete, valgte meg ut to gassbindposer og slapp dem ned i en og en halv liter kaldt vann. Nypete skal helst trekke ganske lenge, opptil et kvarters tid, for å få skikkelig fin rødfarge, rund og veldig syrlig smak. Men dere kjenner meg, og lar jeg noensinne te være bare te?
Når nypeteen var godt gjennomvåt, fisket jeg frem noen poser med Lipton Mangote, som jeg prøver å bli kvitt. Denne teen lukter fantastisk og smaker ikke fullt så godt, men i riktige blandinger er den flott. Riktignok har den en base av svart te, og er derfor ikke helt beregnet på kveldsteer, men i små doser er det ingen fare. Jeg slipper en til to poser mangote i blandingen, og rører litt rundt. Deretter varmer jeg langsomt opp som jeg pleier. Når det nærmer seg kokepunktet rører jeg rundt igjen, og hva tror en! Fargen er nydelig, og det lukter nypemango i hele kjøkkenet.
Etter kanskje ti minutter like under kokepunktet trekker jeg tekjelen av platen og heller i varm tekanne. Te til servering.

Teen ble syrlig, på grensen til sur, men med honning ble den syrlig, rund og veldig god. Mhm, dette er måten å kombinere nypete og mango. Neste gang tror jeg kanskje jeg skal prøve nypete med ferske mangobiter, og se hva en får da.

4 comments:

  1. Du gjør jo te til en kunst! Er det noen grunn til at du har teen oppi kaldt vann først og så varmer opp etterpå? Blir den bedre da?

    ReplyDelete
  2. Jeg synes det blir bedre, den blir som regel litt sterkere, og mer rund, helhetlig på smak. Dessuten, hvis du trekker svart te, blir den ikke bitter så lenge du holder den litt under kokepunktet. Jeg snakker svart te med full smak av svart te, bare minus garvesyren.

    Fruktte har en tendens til å bli surere når en trekker den på denne måten, men som sagt - en smaker mer av frukten og mindre av utvannet saft.

    ReplyDelete
  3. Jeg vil dele mitt fantastiske vitnesbyrd om hvordan jeg kom tilbake til min mann i livet mitt, jeg vil fortelle folk i verden at det er en ekte stavekaster på nettet og er kraftig og ekte. Han heter Baba Wale Wiseman, han hjalp Jeg nylig for å gjenforene mitt forhold til mannen min som dumpet meg. Da jeg kontaktet Wiseman, kastet han en kjærlighetsspell for meg og min mann som sa at han ikke har noe å gjøre med meg, ringte meg igjen og begynte å be meg. Til alle som leser denne artikkelen og trenger hjelp, kan Wiseman også tilby alle typer hjelp som gjenforening av ekteskap og forhold, herding av alle typer sykdommer, rettssaker, graviditetsspell, vi er nå veldig fornøyd med oss ​​selv. Wiseman gjør at han skjønner hvor mye vi elsker og trenger hverandre. Denne mannen er for ekte og god. Han kan også hjelpe deg med å fikse ditt ødelagte forhold. Jeg hadde min mann tilbake! Det var som et mirakel! Ingen ekteskapsrådgivning, og vi har det bra i vårt kjærlighetsliv. Ta kontakt med denne flotte mannen hvis du har problemer med en varig løsning
    via e-post: babaidadawiseman01@gmail.com
    WhatsApp: +2348136951551

    ReplyDelete
  4. AUTENTISK KJÆRLIGHET STATVER VERKENE PÅ 48 TIMER
    Jeg er Denis Zvonimir OG jeg fikk tilbake kjæresten min ved hjelp av DR ISIKOLO Via WhatsApp: +2348133261196. Jeg så folk skrive vitnesbyrd om trolldommen de ble velsignet med, og av hvem vil jeg også si min. Det er også med disse vitnesbyrdene jeg møtte Dr Isikolo og kontaktet ham for å bringe eksen min Katrina tilbake til meg slik at vi kunne tilbringe ferien sammen, siden vi har brutt opp i noen måneder og hjertet mitt har ikke vært det samme. Jeg elsker denne kvinnen av hele mitt hjerte. Med hjelp fra doktor Isikolo kom eksen min tilbake til meg i løpet av 48 timer etter at jeg overholdt og gjorde det han krevde at jeg skulle gjøre. Kjærligheten og lykken ble gjenopprettet og hun elsker meg nå jo mer det er veldig ekte. Jeg ble også sjokkert og kunne ikke tro at det faktisk virket. Jeg vil fortelle deg å kontakte denne mannen hvis du ønsker å ha din kjære tilbake til deg med raske resultater på hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller WhatsApp +2348133261196.

    ReplyDelete