Wednesday, May 9, 2012

kur mot astma og ekle basiller

Med fare for å lyde som en dommedagsprofet; forbered deg, for høsten er nær! Høsten kommer, og med den kommer bakterier, sår hals, hoste, hodepine, fare, fare! Død og fordervelse! Ok, forhåpentligvis ikke så mye død, men likevel - jeg advarer om et par mulige dager med fordervelse. Og hvis du er riktig flink og riktig heldig, og du tok deg tid til å lese dommedagsprofetiene mine, kan du kverke alle baselusker ved å være forberedt når den tid kommer. Kverk dem med timian, kongslys og groblad.

Det finnes mange forkjølelsesteer, dette er en av dem. Timian kan du kjøpe for fem,seks kroner på en dagligvarebutikk, så det trenger du neppe stresse med i øyeblikket. Kongslys har jeg ennå ikke funnet i vill tilstand, så det anbefaler jeg deg å skaffe på et apotek. Men groblad! Groblad er det ingen grunn for å bruke penger på. Ugress er ikke ugress, ugress er i dette tilfellet ditt våpen mot skurker!

Hvis du har en hageflekk, er sjansen veldig stor for at du har groblad et sted i den hagen. Hvis du ikke har en hageflekk, er det stor sjanse for at det vokser groblader ved busskuret ditt, eller langs veien til den dagligvarebutikken som selger timian. Groblad finnes i flere typer, men den som først og fremst anbefales heter på latin plantago lanceolata, på folkemunne smalkjempe og ser omtrent slik ut:


Skjønt denne er langt mer utbredt, og min erfaring er at denne også virker :



Så hva gjør du, for å kverke forkjølelsesbasillene?
1. Du blander
2.1/2 ts groblader
2 ts kongslys
1 ts timian

2. Du blander dette i to, tre dl kokende vann og lar det trekke i 10 minutter.

3. Sil teen, søt med honning hvis du vil og drikk. Og ja, teen er et gammelt kjerringråd mot astma også.

ps.
Hvis du finner smalkjempe, anbefaler jeg deg å plukke og tørke så mye du kan. Dette er en kjerneplante i diverse kjerringråd, og hvis du har det, får du bruk for det.
Dessuten får du selvsagt tak i groblad på apoteket.

No comments:

Post a Comment