Wednesday, February 28, 2007

lapsang souchong

min venn Christian, en av de få menneskene jeg kjenner med en oppriktig sans for god te, var innom min teside for en stund siden og etterlot en hyggelig, veldig hyggelig kommentar. Jeg klipper inn deler av den her:

"- Lapsang Souchong

http://en.wikipedia.org/wiki/Lapsang_souchong

Dette er min absolutte favoritt! Mørk, kraftig, aromatisk. Slik er den uforfalskede smaken av svart te, og slik smaker den også! Den er aller best servert på engelsk manér, dvs. med en skvett melk i, og søtningsmiddel (personlig bruker jeg én sukett, men det er en smakssak)."


Nå var jeg altså nylig i Bergen, og fikk dermed en sjanse til å smake nettopp denne teen. Og Christian hadde evig rett, dette er en av de beste teene jeg har smakt noensinne! Den baserer seg på vanlig te uten tilsatt parfyme. I stedet er den røkt, sånn som en gjør med feks. fisk etter norsk tradisjon. Resultatet er en skarp og fyldig smak, veldig karakteristisk og absolutt ny, men så god!

Jeg skal innom tebutikken nå, for første gang på godt og vel to måneder (Jeg har holdt meg.) Jeg skal kjøpe denne teen.

2 comments: