Monday, January 8, 2007

Kunsten å velge

Hvis du skulle ha lyst på te, men være i det eksperimentelle hjørnet og dessuten ganske lei av Earl Grey eller fruktte, har jeg noen glimrende forslag til teblandinger. De krever riktig nok tilgang til enten gode tesorter eller pent krydderskap.

Den letteste blandingen er ganske enkelt Earl Grey (basissmak) og litt finhakket mynte, frisk eller tørket alt ettersom. Teen blir velkjent, men får en annen ettersmak, friskere og bedre.
Har du tilgang til artige tesorter (hvis du for eksempel bor i Trondheim eller Stavanger) kan du dele opp Earl Grey med 1/3 karamellte eller vaniljete. Teen blir straks litt søtere, får rundere smak og lengre ettersmak, etter min mening den absolutt beste teen som finnes. Er du virkelig dødelig lei av Earl Grey, kan du blande ut eller erstatte med Assam. Da får teen en helt annen basissmak, og kan lett bli bitter, men spennende og god.
Dersom du ikke har tilgang til spennende tesorter kan du egentlig gi meg en lyd, så skal jeg skaffe deg! Men sett at du vil prøve ut min tekunnskap med en gang, og vil være teforsker selv, hva gjør du da?
Sjekk krydderskapet ditt. Pepperkorn gir et litt skarpt, men godt preg til vanlig posete. Kamille og Karvefrø sammen er overraskende godt og forfriskende! Det vanlige "pizzakrydderet" er knallgodt som grønn te, basilikum, oregano og timian, gjerne sammen med pepper. Husk at krydderet ikke er ment som teblader, du må derfor kanskje bruke litt ekstra.
En enkel te: Prøv Indian Tea, Earl Grey og mynte - alt sammen mulig å få kjøpt på Rema - spennende, krydret og velkjent på samme tid. Også en av mine personlige favoritter.

No comments:

Post a Comment